واژ‌ه‌ها در زبان فارسی

واژ‌ه‌ها در زبان فارسی 

 


در زبان فارسی در واژ‌ه‌ها عبارتی از یک زبان خارجی قرار دارد و شکل دگرگون شده آن وارد زبان عامه ما شده است!به نمونه‌های زیر توجه کنید: 

 

نخاله:
یادگار سربازخانه‌های قزاق‌های روسی در ایران است که به زبان روسی به آدم بی ادب و گستاخ می‌گفتند Nakhal و مردم از آن برای اشاره به چیز اسقاط و به درد نخور هم استفاده کرده‌اند. 

 

حتما به ادامه مطلب برای دیدن بقیه واژها سر بزنید.

زپرتی :
واژة روسیZeperti به معنی زندانی است و استفاده از آن یادگار زمان قزاق‌های روسی در ایران است در آن دوران هرگاه سربازی به زندان می‌افتاد دیگران می‌گفتند یارو زپرتی شد و این واژه کم کم این معنی را به خود گرفت که کار و بار کسی خراب شده و اوضاعش دیگر به هم ریخته است.

هشلهف :مردم برای بیان این نظر که واگفت (تلفظ) برخی از واژه‌ها یا عبارات از یک زبان بیگانه تا چه اندازه می‌تواند نازیبا و نچسب باشد، جملة انگلیسی (I shall have به معنی من خواهم داشت) را به مسخره هشلهف خوانده‌اند تا بگویند ببینید واگویی این عبارت چقدر نامطبوع است! و اکنون دیگر این واژة مسخره آمیز را برای هر واژة عبارت نچسب و نامفهوم دیگر نیز (چه فارسی و چه بیگانه) به کار می‌برند.

چُسان فسان:از واژة روسیCossani Fossaniبه معنی آرایش شده و شیک پوشیده گرفته شده است.

شر و ور:از واژة فرانسویCharivari به معنی همهمه، هیاهو و سرو صدا گرفته شده است.

اسکناس:از واژة روسیAssignatsia که خود از واژة فرانسوی Assignatبه معنی برگة دارای ضمانت گرفته شده است.

فکسنی:از واژة روسیFkussni به معنی بامزه گرفته شده است و به کنایه و واژگونه به معنی بیخود و مزخرف به کار برده شده است. 

نظرات 4 + ارسال نظر
ابوالفضل جمعه 30 مهر 1389 ساعت 02:45 http://belest.blogsky.com/

سلام دادشی
واقعا سربازی اینجوری
من که دیگه نمی رم
لینکت کردم

خیلی باحل ماحال بود
خشنگ مشنگ بود
بیا منم آپم یه پست
توپ موپ گذاشتم
مخصوص پخصوص اقایان گرام
اره دیگه اینم از زبان امروزی من
قدیم ندیمو ولش کن
زبون امروزیو بچسب

______آپم__________________________________ $$$$$$

_____________آپم_____________ $$$$$$$
________________________ $$$$$$$$$$$$$$$$$$$
_____________آپم_________ $$$$$$$$$$$$$$$$$$
____________________ $$$$$$$$$$$$$$$
__________ آپم _________ $$$$$$$$$$$$$
_________________ $$$$$$$$$$$$
________ آپم ________ $$$$$$$$$$
_______________ $$$$$$$$$
______ آپم ________ $$$$$$$$
_____________ $$$$$$$$
______ آپم ______ $$$$$$$
___________ $$$$$$$
______ آپم _____ $$$$$$
__________ $$$$$$
_____ آپم _____ $$$$$
_________ $$$$$
____ آپم _____ $$$$
________ $$$$
________ $$$$
___ آپم _____ $$$
________ $$$
___ آپم ______ $$
___ $$$$$$$$$$$$$$$
_____ $$$$$$$$$$$$
______ $$$$$$$$$
_____ $$$$$$$$$$$$
____ $$$$$$$$$$$$$$
___ $$$$$$$$$$$$$$$$$
_________ $$$$
__________ $$$
___________ $

منتظرتونم

این شعر به درد اینروزا میخوره:

گفتم زن میخوام ، گفتن سربازی رفتی

گفتم میخوام ارشد بخونم ، گفتن سربازی

گفتم میخوام گواهینامه بگیرم ، گفتن سربازی

گفتم میخوام برم سر کار، گفتن سربازی

گفتم خوب برم خارج، گفتن سربازی

گفتم میخوام مستقل باشم،گفتن سربازی

گفتم بسوزه پدر سربازی که هرچی گفتیم ، گفتند سربازی

کجای بابا جوووووووووووووووووووووووووونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد